De wereld volgens Gert-Jaap…

Archive for augustus 22nd, 2007

Rondweg

woensdag, augustus 22nd, 2007

De vakanties zijn voorbij en ja hoor met een voorspelling van twee druppels regen was het gisterenmiddag weer raak. Vanaf een uur of vier tot ver na zessen, stond het verkeer op de rondweg muurvast. Niet een beetje muurvast maar aard- en nagelvast muurvast. Doorlooptijd minirotonde Voorstreek-Groningerstraatweg circa 10 minuten, doorlooptijd Stationsplein – Harinxmabrug een half uur en richting Drachtsterplein oplopend naar drie kwartier. Dit belooft nog wat, in geval het echt gaat regenen of straks gaat sneeuwen.

Dat er in de spits wat vertraging optreedt is gewoon geworden en wordt ook geaccepteerd. Er is daarentegen een verschil tussen een beetje vertraging en je huis überhaupt niet meer kunnen bereiken. Alle goede bedoelingen ten behoeve van fietsfanaten ten spijt, degenen in een auto gistermiddag zaten duidelijk niet op een fiets. Ook de buschauffeur, die driekwartier links van mij reed, was vooral bezig zichzelf te vervoeren. Al geef je geld toe, mensen willen niet in een bus.

Is er dan meer verkeer gekomen? Het aantal inwoners van de stad is al zo’n twee decennia redelijk stabiel evenals het aantal arbeidsplaatsen wat door forenzen wordt ingevuld. Het aantal auto’s per huishouden is wel toegenomen, maar niet in die mate dat daardoor Leeuwarden last krijgt van verkeersinfarcten. Derhalve lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat de capaciteit van het lokale wegennet is afgenomen of in ieder geval onvoldoende is gestegen.

Zo kende de Julianalaan in een grijs verleden drie banen (de middelste was een voorsorteerstrook), nu nog slechts twee. De enige rotondes in de rondweg waren het Vrijheidsplein en Europaplein, inmiddels is het aantal (mini-) op de vingers van twee handen niet meer te tellen. Bushaltes waren rechts van de weg gesitueerd, nu staan de bussen stil op de rijbaan.

Dat fietsers en voetgangers nu voorrang hebben op een aantal rotondes is ook niet echt bevorderlijk voor de verkeersafwikkeling. Afsluiting van het Ruiterskwartier, idem. De bruggen over het kanaal mogen sinds kort niet meer open tijdens de spits, maar het zou helpen om dat ook aan de bruggenwippers te laten weten.

Het lijkt erop dat men zijn uiterste best gedaan heeft om die bezoekers van de stad die nog wel komen, zolang mogelijk vast te houden én met succes. Dát, terwijl met een aantal eenvoudige ingrepen het probleem (deels) oplosbaar is. Een paar suggesties: Middelste rijbaan van de Drachtsterbrug asap promoveren tot wisselstrook, verwijderen van een aantal minirotondes (Archipelweg, Hermesbrug) en vervangen door voorsorteerstroken en de herintroductie van bushaltes ter rechterzijde. Geef de aanwezige busbanen vrij voor vrachtverkeer etc. etc.

Het is een idée fixe om te denken dat het aantal auto’s verminderd kan worden, maar dat is tegelijkertijd wel tot een dogma verworden. Het aantal fietsbewegingen is niet toegenomen met 10% (doelstelling) maar afgenomen met 2% en dát ondanks ‘fiets van de zaak’ plannen en allerlei ander goed bedoelde ideeën. Je zult óf mobiliteit moeten verbieden óf faciliteren, ook voor automobilisten. Het domweg ontkennen dat het zo niet kan, staat gelijk aan struisvogelpolitiek.